Koningin schrijft Doornenburger in 1912

Oké, het is al èkkes geleden, maar misschien zijn er durpelingen die ’s nachts nog over de volgende vraag wakker liggen.

Is de ‘pont van Jos’ wel legitiem?

U merkt, in dit vrolijke webhoekje komen de échte wereldproblemen probleemloos op je bordje.

Op het grote wereldwijde web is op deze prangende vraag gelukkig een definitief antwoord gevonden, en het antwoord is : Ja!

Het bewijs? Onderstaand prentje. Op 31 januari 1912 heeft onze toenmalige koningin Wilhelmina, ‘bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz, enz, enz.’ concessie verleend aan de heer W.J. Cornelissen te Doornenburg tot het heffen van veergeld voor het overzetten van personen ‘over den Rijn’.

Nu liep die concessie tot 1 augustus 1914 maar die is blijkbaar daarna stilzwijgend verlengd tot op vandaag de dag en in aller eeuwigheid amen.

Strekking van dit bericht: u kunt gerust gaan slapen en altijd de pont nemen naar Pááándere.

bron foto: Wikipedia e.a.

2 Comments

  1. Door oorlogshandelingen was deze pont maar tot september 1944 in vaart en is daarna niet meer terug gekomen. Waar, op welke werf, het bouwjaar en zo ook de afmetingen van deze pont kon ik niet achterhalen. Tussen 1945 en mei 1954 waren hier verschillende ponten in vaart. Vanaf augustus 1945 was het voor een korte tijd een zolder of dekschuit namens ” De Twee Gebroeders ” van de Gebroeder Donath uit de Steeg bij Arnhem in vaart. De schipper was Kregting uit Nijmegen. Omdat Cornelissen geen eigen pont meer had werkte hij daarna met gehuurde reserveponten van ander veren. Eerst was het de reserve veerpont pont van het Rhenense veer, vervolgens de reserve pont van het Culemborgse veer en tot mei 1954 de reserve pont van het Eck en Wielse veer. En zoals bekend kwam in mei 1954 de vroegere veerpont uit Emmerik hier in de vaart tot 2010. Deze had Cornelissen begin 1954 gekocht. Deze gegevens stammen voor een gedeelte van de Rijks Waterstaat en keurings dienst enz.

  2. Helaas is over de gierpont die Cornelissen in 1923 had overgenomen (gekocht) bijna niets bekend. Het enigste dat ik in mijn bezit heb is een bewijs van onderzoek de 18 Augustus 1931. Het gaat over de gierpont van W.R Cornelissen in West Pannerden. Hij had hier een gierpont en een roeiboot. Bij abnormale waterstand of ijsgang wordt door de eigenaar van dit veer een motorboot ontbonden en in de vaart gebracht, zoonodig met aanhanging v.d. pont. De bediening is door Tomas Janszen en H.Wolters die zich in dienst met elkaar aflossen. Hiervan is een proces-verbaal opgemaakt den 18. Augustus 1931.
    Dan hier nog een bewijs van onderzoek van de 8. November 1939 door de opzichter van de Gemeente Bemmel A.W. van `t Hullenaar. Het gaat over het veer van W.R. Cornelissen, West Pannerden – Doornenburg. De indienst bebruikte vaartuigen zijn de volgende:
    Een gierpont draagvermogen 11.000 klg.
    Een roeiboot voor 12 personen.
    De bediening is door twee schippers die elkander per etmaal aflossen

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*