Het Grote Doornenburger Jaaroverzicht (10)

Het jaar loopt ten einde en ook Doornenburg moet eraan geloven: de onvermijdelijke jaarlijstjes!
Want wat gebeurde er allemaal afgelopen jaar in het durpke dat we allemaal zo goed kennen? DeDoornenburger zette het belangrijkste nei-js nog eens op een rijtje, zittend onder de kerstboom in de kerstkribbe met een tapasplankje en een goed glas whisky…

Oktober 2019

De dagen worden al wat korter in oktober,  maar de twee durpse zwagers Tom te Boekhorst en Robin Swaters wisten als GVA1 uitblinkers klinkend neer te zetten in de 4e klasse D.

Ook is het een tijd van bezinning, want in de eerste week van oktober 1944 werd dit deel van de Betuwe zwaar gebombardeerd. Met het verlies van vele mensenlevens tot gevolg. In fort Pááándere wordt daarom een tentoonstelling gehouden en de Historische Kring fietst met de blagen van de Doornick langs durpse locaties waar een oorlogsverhaal aan vast zit.

De MOV Rommelmarkt is succesvoller dan ooit en haalt een recordomzet, en er wordt een inspraak avond gehouden om na te denken over ‘het groene hart’ van Doornenburg. Bewoners van de Riiiiienstroat krijgen onverwachte bezoekers in de vorm van honderden lieveheersbeestjes.

Harmonie St Caecilia houdt twee uitverkochte ‘Scary Symphony’ concerten en verwent de bezoekers met prachtige filmmuziek. Dagblad NRC bezoekt Rijnzicht en schrijft de culinaire gebroeders Cornelissen de hemel in terwijl in de Martinuskerk literair wordt verwend door de presentatie van het laatste boek van Simone Grimberg, ‘Onkruid’.

De Riiiiiiiendiek wordt EINDELIJK voorzien van witte markering op het wegdek, en de allerlaatste oktoberdag kleurt de ochtend wit door de nachtvorst. We zijn op weg naar de winter.

Geef als eerste een reactie