
(vervolg) Stel je sluit alle Lingewaardse dijken af voor gemotoriseerd verkeer. Fietsers en wandelaars kunnen dan vrij bewegen over de dijken gedurende het weekend en met feestdagen.
Totdat de groepen wielrenners over de dijken gaan fietsen, want ‘hé, je kunt hier lekker ongestoord hard fietsen’! Geen geluidsoverlast maar wél onveilig. Wordt dat dan de volgende doelgroep waaraan de toegang tot de dijken wordt ontzegd? En hoeveel groepen volgen er daarna?
Het afsluiten van de dijken in de weekenden was vorig jaar al goed te merken in het dorpscentrum van Doornenburg. Alle motorvoertuigen – motoren EN auto’s – reden nu dwars door het centrum waar de maximumsnelheid 30 km/u is. Waaraan niemand zich houdt. En waarop niet wordt gecontroleerd en gehandhaafd.
Dat dijkbewoners zich ergeren aan hardrijdende motorrijders is begrijpelijk. Maar er mag ook wel worden stilgestaan bij het feit dat de door hen geëiste sluiting van de dijken automatisch een acuut gevaar in het dorpscentrum veroorzaakt.
Sluiting van de dijken voor alle gemotoriseerd verkeer treft een buitenproportioneel grote groep mensen die geen enkele overlast veroorzaken. Een dergelijk besluit zal alleen leiden tot een groter gevoel van onrechtvaardigheid omdat de veroorzakers vrij spel hebben, onbegrip over de gemaakte politieke keuzes wordt gekweekt maar bovendien vergroot het de afstand tussen bestuurders en inwoners. En dat allemaal door een handvol hardnekkige verkeersovertreders.
Als al die “beschaafde” motorrijders nu eens ZELF met voorstellen komen om die hardnekkig knallende en scheurende motoren ( zgn maar een heel klein gedeelte van de motorrijders op de dijk, hoewel het eerste afgelopen mooie weekend het tegendeel weer eens heel erg bewees…..) te weren/aan te pakken, Dit in plaats van triomfantelijkt hun gelijk te showen door massaal de dijk weer in te nemen!
Ook door alleen slechts naar politie/handhaving te wijzen, wordt hun geloofwaardigheid steeds kleiner.